Vaikka matkasta on jo aikaa, on siihen nyt pakko palata lyhyen matkakertomuksen muodossa.

Torstaina aamulla 27.4. lähdimme jo aikaisin kotoa poikien lähtiessä meitä viemään. Haettiin äiti matkan varrelta ja Helsinkiin satamaan. Siitä laivalla pikaisesti Viron puolelle ja siellä sitten bussiin, jolla ajettiin Pärnuun. LInja-auto vei meidät hotellille pudottaen aina osan porukasta matkan varrelle. Meidän hotellimme Hedon Spa oli viimeinen ja sinne meitä oli autossa enää 5 henkilöä. Hotelli oli uusi ja sijaitsi ihan meren rannassa, joten siitä oli hieman matkaa sitten keskustaan. Majoituimme hotelliin, jonka huoneet olivat isoja ja upeita ja kaikissa oli oma parveke. Meidän parvekkeelta näkyi sisäpihalle ja vanhan mutakylpylärakennuksen sisäosaan. Hotelli oli rauhallinen ja mukava.

Päätimme lähteä käymään keskustassa ja etsiä mukavan ruokapaikan. Hyvä paikka löytyi kauppakeskuksesta. Keitto ja pasta-annos yhteensä 7 euroa. Molemmat olivat todella maukkaita. Sitten kävelimme takaisin hotellille, äiti jäi katsomaan tv:tä, josta näkyi Suomen tv 1 ja minä lähdin käymään kylpylän puolella. Siellä oli erittäin hyvä sauna ja yksi allas, jossa oli mahdollista toisella reunalla istua poreissa ja toisessa päässä oli mahdollisuus pienimuotoiseen uintiin. Pitkän päivän jälkeen olimme niin väsyneitä, että klo 21 tuli uni ihan odottelematta.

Seuraavana aamuna heräsin viettämään syntymäpäivääni. Aamulla kävimme pikaisesti kävelemässä upealla rannalla. Olin jo laivalla saanut parhaalta kaveriltani äidin mukana lahjakortin hotellin kauneussalonkiin ihanaan jalkahoitoon. Kuvia tästä on näkynyt instassa, kuten muutenkin tästä reissusta. Hoito kesti 1½ h ja siihen kuului jalkojen kylvetystä, hierontaa, sokerikuorintaa ja naamiota. Lopulta varpaiden kynnet lakattiin itse valitsemallani värillä ja kynsilakan sai sitten vielä mukaan. Kosmetologi oli virolainen ja oikein mukava. Hotellissa ei juuri Suomen kieltä osattu. Respa ja ravintola täytyi hoitaa englannin kielellä ja ehkä tämä vähän rajoitti ainakin suomalaisten eläkeläisten määrää. Tosin ei täällä ei ollut mahdollista saada hoitojakaan, kuten terveyskylpylöissä.

Jalkahoidon jälkeen kynsilakan piti kuivua ja sinä aikana me äidin kanssa kohotimme sitten maljat näille 50 vuodelle. Iltapäivällä äiti tarjosi minulle syntymäpäiväaterian Ravintola Steffanissa. Ruoka oli hyvää ja annokset olivat isot. Ruokailun jälkeen kävelimme taas keskustaan katselemaan hieman kauppoja ja löysin itselleni mukavan mekon New Yorkerista. Minä, joka inhoan ostoksilla käymistä. Sitten hotellille ja iltauinti. Tällä kerralla sain äidinkin mukaan.

Lauantaina siskoni oli pyytänyt äidin viemään minut kylpylän hiljaiselle osastolle ja se olikin hyvä vaihtoehto, koska koko päivän satoi vettä. Siellä kului aikaa sellainen 3 h. Ohjelmaan kuului tavallinen uima-allas ja tavallinen sauna, sitten oli jalkakylpy ja ihon kuorintaa. Näiden jälkeen vuorossa oli kuolleen meren vesiallas. Mahtava tunne kun vesi kantoi. Kylpylään kuului myös kaksi kolme erilaista saunaa. Kaikki olivat eri lämpöisiä ja eri tyylisiä. Saunoissa kuului käydä viileimmästä kuumimpaan. Viimeisessä saunassa oli katossa ihanat led-lamput, jotka vaihtoivat väriä. Lauteilla maatessa värien vaihtumista oli hauska seurata. Välillä käytiin lepäilemässä lepotilassa ja sitten taas jatkettiin. Kokemus oli kyllä todella ihana! Tämän jälkeen oli pakko lähteä huoneeseen hiukan lepäilemään ja sitten käytiin hotellin ravintolassa syömässä todella maukkaat hampurilaiset. Illasta pakattiin jo tavarat laukkuihin aamua varten valmiiksi ja mentiin ajoissa nukkumaan.

Sunnuntai aamuna oli vielä hotellin aamupala ja sitten bussi tulikin jo noutamaan meitä satamaan. Mitä lähemmäksi Tallinnaa tultiin sitä enemmän alkoi tien vieressä olla lunta. Sitähän sitten riitti vielä täällä kotonakin, kun tänne illalla ennätimme. Matka oli todella mukava, hotellia voin suositella kaikille ja itsekin olen valmis lähtemään uudelle matkalle heti kun on varaa ja aikaa.

Matkan varaamiseen käytin Ikaalisten matkatoimistoa ja palvelu pelitti todella hienosti. (Tämä ei ole yhteistyömainos).